Za vašou bezpečnosťou stoja správne gumy!

Zopár dobre mienených rád a odporúčaní, ktoré by každý zodpovedný šofér mal vziať do úvahy.


Aj keď by sa určite našlo viacero rovín, v ktorých je nadpis článku pravdivý, dnes sa budeme baviť o gumách na vašom tátošovi - štvorkolesovom. Na tému zimných a letných pneumatík sa toho už popísalo veľa, my sa teda pokúsime o zovšeobecnenie, zopár dobre mienených rád a odporúčaní, ktoré by každý zodpovedný šofér mal vziať do úvahy. Nikto predsa nechce zažiť dopravnú kolíziu v dôsledku zanedbania bezpečnosti. 


Kráľ dezén

Kľúčové slovo, okolo ktorého sa dnes bude všetko točiť, je dezén. Táto vzorka na plášti pneumatiky  podmieňuje jej správny záber s vozovkou. Zjednodušene povedané, na to aby bol dezén funkčný, musí byť dostatočne hlboký. Neexistuje však jednotná hĺbka, vhodná na každý  typ vozovky - významným faktorom je jej povrch a stav, počasie, v neposlednom rade aj skúsenosti vodiča. Vhodne zvolený dezén vám zaručí nielen komfort a vhodné jazdné podmienky, ale pomôže vám taktiež vyhnúť sa pokutám. 


Zimné verzus letné

Legislatívou EÚ a SR je minimálna hĺbka dezénu na letných pneumatikách stanovená na 1,6 mm po obvode, pri zimných pneumatikách sú to 3 mm. Vo vlastnom záujme šoféra však odporúčame siahnuť po hlbšom dezéne, nezávisiac od ročného obdobia. Aj letná prietrž totižto dokáže výrazne skomplikovať jazdu a plytká vzorka na plášti nedokáže efektívne odvádzať vodu - môže teda dôjsť k strate kontroly nad vozidlom, nebezpečne sa predlžuje brzdná dráha a manévrovateľnosť v zákrutách taktiež klesá.  V lete teda odporúčame minimálnu hĺbku dezénu tie "zimné" 3 mm a počas zimy rozhodne nechoďte pod 4 mm. Zdravie a život máme len po jednom kuse.


Na Slovensku je povinné používanie zimných gúm od 15. novembra do 31. marca, ak je vozovka pokrytá súvislou vrstvou snehu, prípadne ľadu. V praxi však panuje konsenzus, že zimné pneumatiky majú zmysel pri teplotách od 7°C a menej - letné pneumatiky pri takýchto teplotách strácajú svoje adhézne vlastnosti. Pri vyšších teplotách sa zase rýchlejšie opotrebúvajú zimné. Prezuť však môžete kľudne aj skôr, najmä ak často jazdíte v skorých ranných, resp. neskorých večerných hodinách, kedy teploty klesajú pod spomínanú hodnotu. 


Hĺbka dezénu sa meria na 3/4 stredu pneumatiky, nie po celej jej šírke. Ak neviete ako si ju odmerať, pomerne spoľahlivým orientačným spôsobom je použitie 2€ mince - jej spodný, "strieborný" okraj má totižto výšku spomínané 4 mm. Ak sa okraj v leme stratí, pneumatiky by zimnú sezónu prežiť mali - ak si však nie ste istí, zvážte radšej návštevu autoservisu.


A čo celoročné pneumatiky?

Ide o hybridný typ pneumatík, ktoré majú vlastnosti aj letných, aj zimných gúm. V porovnaní s klasickou letnou pneumatikou má viac lamiel, hlbší dezén a iný dizajn behúňa. Ani zďaleka však nedosahuje jazdné vlastnosti zimných pneumatík, najmä na kašovitom snehu a klzkej vozovke. Zo zákona vám teda pri ich používaní od novembra do marca pokuta nehrozí, nehoda však áno. Ich použitie má v podstate význam iba pre vodičov, ktorí ročne jazdia veľmi málo. Ostatní nech radšej zodpovedne prezúvajú. 

 

 

 

Publikované: TAAK Odškodňovacia spoločnosť s.r.o.

Autor článku: NEOWEB STUDIO



Partneri